Ga naar hoofdinhoud

Weer een kampioen!

Bericht uit De Bake­man (nr 1512017.

De eer aan… Konin­klijke Stock­heimer Har­monie Sint-Elisabeth.

Kan een har­monie zich een mooiere dag voorstellen? Een dag waarop ze zich ver­heft zich tot het groep­je van elite, en dit tij­dens een wed­stri­jd waarin men zich moet meten met de beste maatschap­pi­jen van Vlaanderen.Kampioen spe­len in een hogere (betere) cat­e­gorie en dat een etmaal na het feest van haar patroon­heilige Sint-Elis­a­beth (17 novem­ber) is geen alledaagse gebeurte­nis. Deze stunt klaarde de Konin­klijke Stock­heimer Har­monie Sint-Elis­a­beth op zondag 19 novem­ber 2017.Slechts vijf maatschap­pi­jen (har­monieën en fan­fares) had­den de moed (of durf­den het aan) om muzikaal met elka­ar in de clinch te gaan. Geen over­weldigend aan­tal, maar wel verenigin­gen die het goed voor hebben met de blaas­muziek en zelf hogerop willen​.De com­peti­tiedrang was voel­baar. Nie­mand wilde voor de andere onder­doen, van­daar de druk­te in de con­certza­al van het Lem­mensin­sti­tu­ut van Leu​ven​.De deel­ne­mende korpsen wer­den door een driekop­pige jury beoordeeld:

  • Raf De Ken­inck (Duf­fel):

Klar­inet­tist, pro­moot de heden­daagse Vlaamse muziek. In zijn com­posi­ties tast hij de gren­zen van beeld, con­cept en gelu­id af. Hij is diri­gent van meerdere amateurverenigingen.

  • Lieven Maertens ( Kortrijk):

Trom­bon­ist en startte zijn car­rière bij de Kor­trijkse Brass Band, waar­van hij in 1983 de lei­d­ing nam. Hij speelde o.a. als trom­bon­ist bij de Konin­klijke Muziekkapel van de Bel­gis­che Marine om nadi­en het diri­gentstok­je te hanteren in Menen, Kruishoutem, Wervik.

  • Alex Steurs (Mol):

Sax­o­fon­ist. Docent aan de Gemeen­telijke Acad­e­mie van Mol. Speelde bij het VRO-ork­est, het Sym­fonisch Ork­est van de Vlaamse Opera, het Sym­fonisch Ork­est van Vlaan­deren. Hij is diri­gent van het Har­monieork­est van Mol, Rauw.

De Konin­klijke Har­monie Sint-Elis­a­beth van Stokkem stond gepro­gram­meerd om 15 uur. De 45 Maaslan­ders wacht­ten uiter­lijk’ erg rustig, maar inwendig’ zeer ges­pan­nen op het teken van de juryvoorzitter.Toen diri­gent Toon Rut­ten het stok­je’ ophief, gle­den de stress en zenuwachtigheid weg zoals het water van het ved­er­pak van water­vo­gels. In de zaal heer­ste onge­wone stilte en aandacht.Een kort, maar aan­ge­naam te beluis­teren, inspeel­w­erk A Glo­ri­ous Sum­mer Day’ (Satochi Yag­i­sawa) testte klanksterk­te en toonzuiv­er­heid. De gele­gen­heid om de zelfzek­er­heid’ bij de uitvo­erders te beves​ti​gen​.De muzikan­ten uit Stokkem waren over­tu­igend. Hier was een betere har­monie aan het werk. De enkele toe­ho­orders die over de schoud­ers van de juryle­den kon­den gluren stelden vast dat de heren weinig aan­tek­enden, maar gea­museerd genoten van de uitvoering.Dirigent en muzikan­ten hebben de laat­ste weken tita­nen­werk ver­richt; er werd geschaafd aan bepaalde pas­sages en vaak tot verve­lens toe her­haald en gecor­rigeerd. De twee wed­stri­jd­w­erken: Sub­ter­ra (Daniel Wein­berg­er) en Der Mag­net­berg (Mario Bür­ki) beves­tig­den de supre­matie van de Sint​-Elis​a​bethver​tolk​ers​.In de, tot prop­pens toe vol­gelopen, zaal hing een onbeschri­jflijke span­ning toen de procla­matie zich aankondigde. De presta­tie van Sint-Elis­a­beth Stokkem werd gehonoreerd met de hoog­ste score van het tornooi.Primus in de afdel­ing uit­mun­tend­heid met 91,33% , eerste plaats, plus Al-win­ner. Het hoog­ste aan­tal pun­ten van alle deel​ne​mers​.De maan­den­lange span­ning barstte los toen de uit­slag bek­endge­maakt werd. Een golf van felic­i­taties: schoud­erk­lop­jes, hand­jes schud­den, knuffels, kus­jes en vreugde­tra­nen, rolde door de zaal.

Orkesten2017 001 45tris
Harmonie : Koninklijke Stockheimer Harmonie Sint-Elisabeth: 91,33%;

Sturm der Musik.

De presta­tie van Sint-Elis­a­beth Stokkem heeft de mythe van alleen grote har­monieën of fan­fares kun­nen over­leven en goede muziek voort­bren­gen’ door­prikt. Dat de klassieke korpsen afgedaan hebben, zoals men ons de laat­ste decen­nia op het hart drukt, is voorbarig.Bij gebrek aan muzikan­ten zijn inder­daad verenigin­gen verd­we­nen of wer­den gefu­sioneerd. Alleen megako­rpsen, waar alle reg­is­ters met beroepsmu­si­ci aange­vuld wer­den, dom­i­neer­den de wed­stri­j­den en zouden de toekomst kleuren​.In Leu­ven werd beves­tigd dat onze dorpsharmonies/​fanfares nog reden van bestaan hebben. In deze optiek kan men zich sterken nu de Konin­klijke Stock­heimer Sint-Elis­a­beth­har­monie tot het elite­club­je is kun­nen doorstoten.

 

Finalewed­stri­jd 2017, afdel­ing uitmuntendheid.

Open cat­e­gorie: Brass­band Haspen­gouw: 83,83%

Stringan­do Boutersem: 84,67%

Fan­fare: Hage­lands Fan­fare­ork­est: 88%

Har­monie : Konin­klijke Stock­heimer Har­monie Sint-Elis­a­beth: 91,33%

Konin­klijke Har­monie Kun­st Adelt’ Zele-Heikant: 90,33%

Aan bestu­ur, diri­gent en muzikan­ten zeggen we pro­fi­ci­at’.

Jean-Pierre Yzer­mans – Kun­stkring Arnold Sauwen Stokkem